Daar stond het, op een grote rots midden in een dorp: oruç tut sıhhat bul, oftewel: doe mee aan de vasten en word gezond. Het verband tussen vasten tijdens de Ramadan en gezondheid wordt steeds vaker gelegd.
De bewering dat Ramadan-vasten gezond zou zijn, is natuurlijk onzin. In tegendeel: niet eten zonder te drinken zorgt er alleen maar voor dat afvalstoffen niet kunnen worden afgevoerd en zich dus ophopen in je lichaam. Daarnaast kun je makkelijk van je stokje gaan als je tijdens deze zomerwarmte niet drinkt, zeker mensen die buiten aan het werk zijn. Niets gezonds aan.
Maar nog belangrijker: waar komt die toenemende focus op het niet bestaande gezondheidsvoordeel van Ramadan-vasten ineens vandaan? Steeds meer slogans op straat, en ook op spandoeken tussen minaretten van moskeeën, gaan over gezondheid. Is dat nodig om mensen te motiveren mee te doen aan de Ramadan? Wat is er gebeurd met de ouwerwetse religieuze redenen om te vasten, namelijk contemplatie en delen? Zijn die geen reden genoeg meer om aan de Ramadan mee te doen?
Bij gebrek aan kennis van Turks vraag ik me af: gaat die slogan per se om fysieke gezondheid of kan ook morele gezondheid bedoeld worden – dus toch de religieuze invalshoek?
Kennelijk zijn die idd niet meer genoeg. Modern jasje voor oude traditie. Hoe doen de katholieken dat eigenlijk met hun vastentijd?
@Paula: Heldere gedachte van je, het begrip is inderdaad wel iets breder. Maar je ziet het ook elders, hele krantenartikelen over ‘detox’ tijdens Ramadan, het is echt opvallend.
@Karina: Katholieken, even graven in mijn geheugen… Ik herinner het me als: minder snoepen en minder hagelslag op brood, en zo geld sparen en dat naar de missie. Maar da’s 30 jaar geleden. Hoe het nu is, geen idee.
Ik doe zelf mee met het vasten, ze zullen bedoelen op de vele rokers die dan van hun slechte gewoonte af kunnen geraken zeker :))
En op het mentale detoxen zeker ;)
Ha Fréderike,
Ik hoor het ook steeds meer. En ik denk dat je hierboven een van de ‘twighlight-zone’ van redenen om te vasten, omschrijft.
Nog maar weinigen in deze zich meer en meer versnellende maatschappij (ja ja, ook in Turkije) zich kunnen zich permiteren om te vasten uit contemplatie. Dit is vooral weggelegd voor de conservatieve en oudere generatie binnen de plattelandsbevolking van Anatolie, die nog met de 5 gebeden/dag als klok leeft. En die ook sociaal geaccepteerd mogen eten als ze zwaar (land)werk doen. Ze halen die dagen later nauwgezet weer in, net als de menstruatiedagen van vele vrouwen gedurende de vastenmaand…
Ook zijn er Turken die stoppen met rakı drinken en gedurende de ‘oruç’ alleen maar bier slobberen (..).
Of maar één keer per week dronken worden i.p.v. drie keer… wat dacht je daarvan :)
Zo is de inhoud onderhandelbaar geworden en daar hoort ook het vasten als afslankmethode (rejim yapmak) bij. Dat is op zich ‘günah’ (verboden). En wordt alleen maar toegegeven aan jou als buitenlander (die er begrip voor heeft) en alleen als je er een opmerking over plaatst.
En ook komt er bij het onderhandelen over de inhoud van het vasten een hoop onzin om de hoek kijken. Waarom? Omdat er natuurlijk mensen/bedrijven van profiteren. Denk aan de ‘Ramazan paketleri’: de kant-en-klaar eet-pakketten die via de supermarkten worden verkocht. Of de ingestraalde dadels uit Medina, die voor minimaal 13 € per pond over de toonbank gaan i.p.v. 1 €…
Enz. enz. enz.