Ik heb net telefonisch ruzie gemaakt met een jongen van de IS Bankasi. Hij bleef beleefd tegen missus Geerdink, ik smeekte hem op mijn knietjes (maar dat zag hij niet) mij fatsoenlijk te helpen. Nadat ik een paar keer naar het kantoor van de bank ben geweest voor de nodige codes en veiligheidscontroles en weet ik wat al niet meer, had ik dan toch daadwerkelijk online toegang tot mijn rekening. Nu wil ik een betaling doen. Maar tussen alle 238 klikmogelijkheden, zie ik geen ‘een rekening betalen’ staan. Oké, die optie vind ik wel, maar daar kun je alleen heel handig aanklikken welke rekeningen je automatisch wilt betalen (gas, electriciteit, water, schotelantenne, telefoon, noem maar op) maar kun je niet gewoon een eenmalige betaling aan een persoon doen. Dus bel ik de helpdesk. Eerst laten ze me drie keer mijn klantnummer intoetsen. Als ze me dat voor de vierde keer vragen, zak ik door mijn knieën en zeg ik wanhopig dat ik alleen maar wil weten welk Turks woord ik in hemelsnaam moet aanklikken om een bedrag naar iemand over te maken. Na tien minuten vechten over codes, nummers en simpele wensen, zegt ‘ie: maar er is ook een Engelse versie van de site, wist u dat niet missus Geerdink? Nee, dat wist ik niet. En inderdaad, ergens in een hoekje staat klein: English. Ik ben zo opgelucht dat het me nog lukt de man te bedanken voor zijn geduld en klik ‘English’. Maar ja, ook in het Engels zijn er natuurlijk 238 opties. Ik klik wat rond, en geloof dat ik zowaar de juiste knop gevonden heb. Maar hij geeft een foutmelding. En meldt dat ik naar mijn bankvestiging moet om precies deze functie toegankelijk te laten maken. Wat denken ze nou? Dat missus Geerdink gek is? Missus Geerdink denkt dat het allemaal een stuk sneller gaat als ze gewoon de bus naar Ankara pakt en de begunstigde contant betaalt.
Zo ingewikkeld kan het toch niet zijn? Klik in het menu op Para aktarma, en dan óf op Havale (als de ander ook een rekening bij de Is Bankasi heeft) óf op EFT (voor andere banken).
Je moet overigens wel eerst een rekening toevoegen (Havale/EFT hesabi ekleme), die je vervolgens met een naar je mobiel verzonden code moet accorderen. Wat lastig is als je in het buitenland woont, en je telefoon het daar niet doet …
Voor EFT’s betaal je één lira bij de Is Bank, bij de ING is dat gratis. ‘t Is maar dat je het weet. :-)
Leuk verhaal, maar ben het er niet helemaal mee eens.
Weet je dat de website van de İşbank een van de best beveiligde bankingsites in Turkije is. Laat het daarom een beetje moeilijk zijn. En niet zoals bij de Fortisbank, waar op de rekening mijn schoonzoon opeens YTL 12.000
verdween. Gewoon weggesluisd.
Benjamin heeft al beschreven hoe het moet. Eigenlijk heel simpel.
Ik weet dat IS Bankasi goed beveiligd is, natuurlijk is dat prima, maar zeg nou niet dat het simpel is want dat is het dus echt niet. Nergens stáát dat je eerst een rekening moet toevoegen, je moet het maar raden en uitzoeken allemaal, en gelukkig is daar Benjamin die me op weg helpt. Dank Benne, ik ga het eens proberen!
benjamin heeft gelijk ,
die codes zijn voor de veiligheid.een beetje geduld missus geerdink hahahahhaah
een beetje gevoel voor humor , je leeft niet in nederland maar in turkije.
Als je eens wist hoeveel geduld ik hiervóór al heb opgebracht, keek je met diep, díep respect naar me, Aydin ;-)
…ik snap je helemaal hoor…erg frustie.
Maar gelukkig heb jij wel rechtsboven op mijn scherm een uitvlucht “English”…