Kurdish MattersNieuwe site! Volg me tijdens mijn werk aan mijn boek over de Koerdische kwestie: www.KurdishMatters.com

De Otapan is definitief op weg naar Turkije om gesloopt te worden. Verdient de Turkse eigenaar er nog wat aan? “Nee, de Otapan heeft ons alleen maar ellende gebracht.”

Als ze hadden geweten wat een gedonder de aankoop van de Otapan met zich mee zou brengen, hadden ze het schip nooit gekocht. Financieel draait de aankoop op verlies uit, de Otapan heeft het imago van het bedrijf geen goed gedaan en vergeet ook alle stress niet die het opgeleverd heeft. “We hopen dat we deze vreselijke crisis nu snel achter ons kunnen laten”, zegt Vahit Simsek van het familiebedijf Simsekler in het Turkse Izmir. “De Otapan heeft ons alleen maar ellende gebracht.”
De Otapan vertrekt vandaag nog uit Nederland richting Turkije nadat het in 2006 rechtsomkeert moest maken op dezelfde route omdat het meer asbest aan boord had dan in de papieren stond. “Wij kochten een schip om te slopen en het staal te verkopen”, zegt Vahit Simsek, “en het lag toevallig in Nederland, maar dat leek geen probleem.” Er werd een plekje vrijgehouden op de sloopwerf, maar vervolgens kwam de Otapan Turkije niet in. “We hebben jaren geleden veel geinvesteerd in de sloopwerf”, vertelt Vahit, oudere broer van Adem Simsek, die de scepter zwaait over de schepen-divisie van Simsekler maar in Nederland in overleg zit en de pers niet te woord kan staan. Vahit: “Eerst kochten en verkochten we schepen, maar we wilden het bedrijf uitbreiden. We zijn een grote familie met acht broers en vijf zussen, dus we zoeken altijd naar manieren om genoeg te verdienen voor de hele familie. De sloop van schepen is een groeiende bedrijfstak in Turkije, dus dat leek jaren geleden een goede keus. Maar door deze crisis met de Otapan, zijn we onze motivatie wel een beetje verloren.”

Vervelende telefoontjes

Zo’n twee procent van de schepen die wereldwijd wordt gesloopt, wordt in Turkije gesloopt, en dan met name in een gebied vlakbij de westelijke stad Izmir. Een klein percentage, maar in Turkije is het een groeiende industrie: volgens de verenigde Turkse schepenslopers werden er in 2006 94 schepen gesloopt in Turkije, vorig jaar al 135. Er gaat jaarlijks zo’n 500 miljoen dollar om in de sector en ruim tien procent van al het staal dat in Turkije wordt gebruikt, is inmiddels gerecycled uit oude schepen. Het Turkse ministerie van milieu laat weten dat het een schone bedrijfstak is, want hij wordt goed in de gaten gehouden door de overheid.
De affaire rondom de Otapan, waarvan de afwikkeling vandaag in de Turkse media nog niet is opgepikt, heeft het milieu-imago van familiebedrijf Simsekler geen goed gedaan, laat Vahit weten. Er zijn veel leugens verteld over de Otapan en over Simsekler, zegt hij vol frustratie. “De Otapan zou vol gif zitten, en Simsekler zou dat naar Turkije halen. Ze deden het voorkomen alsof er containers met gif aan boord waren, wat natuurlijk helemaal niet het geval was. Mensen in Turkije weten niets van asbest en ze weten het ook niet dat schepen netjes worden gesloopt, zonder schade voor arbeiders of het milieu. We hebben heel wat vervelende telefoontjes gehad.”

Nachtmerrie

Inmiddels is het overgrote deel van de asbest in Nederland verwijderd. De laatste restjes kunnen er alleen uitgehaald worden door echte sloop, en dat gaat dus beginnen zodra de Otapan met een week of drie in Turkije aankomt. Verdient Simsekler er dan nog wat aan? “Nee, we lijden veel verlies op de Otapan”, zegt Vakit. “Alleen al door de verwijdering van het asbest is al 6 à 7 ton staal verloren gegaan. Onze sloopwerf heeft een tijd stil gelegen in afwachting van de Otapan – je kunt niet zo makkelijk snel even een ander schip kopen en slopen. We hebben onze werknemers moeten betalen terwijl er geen werk voor ze was. En we zijn wel twintig keer met één of meerdere advocaten naar Nederland geweest om over de afwikkeling te onderhandelen. Wij snappen natuurlijk dat de Nederlandse overheid hun kosten moet beperken, maar wij zijn een bedrijf en moeten ook ons hoofd boven water houden.”
De Simseks zijn blij dat aan de affaire nu eindelijk een eind komt. De sloop zal twee tot drie maanden duren. Vahit Simsek: “Dan is deze nachtmerrie hopelijk eindelijk voorbij.”

No Comments »

Leave a Reply

 tekens beschikbaar

Snel